I vores tema om galgeskilte er vi nået til de praktiske detaljer omkring fremstilling af dit udhængsskilt. Vi forestiller os, at du har bestilt et skilt i netbutikken på www.surrow.dk. Så skal der lægges tekst og måske logo, tegning eller billede på skiltepladen. Det kræver oftest en dialog om opgaven, og her er det vores opgave at sørge for at gøre det så nemt for dig som overhovedet muligt.
Når du har afgivet ordren i netbutikken, sender du en mail til surrow@surrow.dk med din fil eller en beskrivelse af dine ønsker til skiltepladens layout. Har vi brug for yderligere materiale eller oplysninger, kontakter vi dig herom, men ellers er det næste, der sker, at du modtager en korrektur til godkendelse.
Vi lægger aldrig tekst på et skilt, før du har godkendt opsætningen. Der er inkluderet op til 3 korrekturgange i prisen på dit udhængsskilt, og der kan naturligvis bestilles flere, hvis du har behov for det. Godkendelse af opsætning foregår på mail, men er der tvivl om farverne, skal de fastlægges med fysiske farveprøver. Farver kan ikke vurderes digitalt, da de varierer fra skærm til skærm.
Selvfølgelig er det sådan, at jo mere brugbart dit materiale er, jo smidigere går processen. Husk, at hvis du har købt et galgeskilt, hvor prisen er inklusiv tekst, vil antal farver og eventuelle illustrationer eller logo ikke påvirke prisen. Det afgørende er, at vi modtager oplægget i den korrekte form. Hvad er så en ”brugbar fil”? Nu bliver det lidt langhåret, men giver dette ikke umiddelbart mening, så fat mod, vi skal nok guide dig igennem.
Vi vil så vidt muligt udskære dit motiv i langtidsholdbar udendørsfolie og montere delene på pladen. Hvis du sender os logoer, tegninger eller tekst med en speciel font, skal filen være outlinet (vektoriseret). Det betyder, at motivet består af streger i modsætning til en masse små prikker, der er sat sammen. Stregerne i motivet må ikke krydse hinanden, for kniven skærer der, hvor der er streger, og så bliver dit logo skåret i stykker.
Er motivet kompliceret, f.eks. med halvtoner eller i farver, der ikke fås i folie, eller indgår der billeder i motivet, vil vi vælge at printe skiltepladen. Her er det vigtigt, at vi modtager en fil med motivet i høj opløsning. Hvis skiltepladen skal printes, vil du i de fleste tilfælde skulle godkende et fysisk prøveprint, da farverne kan variere efter medie, printer og temperatur. Vi anbefaler, at du af hensyn til lysægtheden ofrer en laminering på din printede skilteplade. Vi printer med miljøvenlige farver.
Har du ikke en færdig idé om, hvordan udhængsskiltet skal se ud, hjælper vi gerne med råd og forslag. Som udgangspunkt kan du regne med, at jo simplere skiltepladen bliver dekoreret, jo større effekt har den. Ganske som de gamle laugsskilte, hvor skomageren simpelthen hængte en støvle ud. Et meget præcist budskab. Nu er vi selvfølgelig i 2019, men tænk alligevel over, om din adresse er nødvendig, når kunden i forvejen står der, om telefonnummer skal på, når det alligevel straks popper op på nettet osv. Til gengæld må du aldrig udelade dit logo – det er din signatur!
Til sidst vil vi lige runde valget af skrifttype. Fontene kan deles op i grupper, hvor antikvatyper er skrifttyper med fødder, mens de nyere grotesk typer er uden fødder og i det hele taget enkle og stilrene. Endelig er der typer med skriveskrift og de helt gammeldags typer. Vælger du gotisk skrift, skal det være fordi, du virkelig brænder for den, for den er forholdsvis svær at læse på et skilt. Dit valg af skrifttype er med til at fortælle om din virksomhed. Vil du vide mere om dette, kan vi anbefale dig at læse vores forrige indlæg, hvor vi kommer med anbefalinger om, hvilken stil du skal lægge dig fast på.