Om lidt kaster vi os over juleanden og de brunede kartofler, og således er det traditionen tro tid til at bringe vores ”nytårstale”.
Efter rekordåret 2018 startede vi friske og motiverede ud på et nyt år. Det første rigtige pejlemærke var som altid forårsmessen, denne gang Madværkstedet i Lokomotivværkstedet i København. Vores stand var rigtig velbesøgt, og kunderne var begejstrede for vores skilte, men ordrebogen var ikke tung at bære hjem. Som vi kender københavnermesserne, er de besøgende imidlertid flinke til at vende tilbage og bestille deres skilte efterfølgende, og sådan blev det heldigvis også i år.
Samlet set blev foråret alligevel noget dårligere end året før. Perioden fra sommerferie til efterårsferie er ofte stille, således også i 2019. Så gik der ellers hul på bylden, og det i en sådan grad, at vi i skrivende stund forventer at lande på cirka samme resultat som i 2018, sandsynligvis endda lidt bedre. Den havde vi ikke set komme ved sidste kvartalsstatus – men glade, det er vi!
Hvad er det så for skilteprodukter, der har hittet i 2019? Gadeskilte og udhængsskilte i smedejern er jo omdrejningspunktet i vores virksomhed, og dem kan vi altid stole på. Men andre varer har virkelig rykket sig i år. F.eks. facadebogstaver, husnumre, frosted folie på vinduespartier og ikke mindst vore smukke, high-end udhængsskab har der været bud efter. Ser vi på finish, er salget af skilte med naturfinish (rust) steget drastisk, og branchemæssigt har især private klinikker for skønhed, terapi og behandling været i fremgang. Fødevarebranchen er dog stadig ubestridt vores største segment.
Specialopgaverne er altid dem, vi husker bedst, fordi forløbet bliver meget intenst, som arbejdet skrider frem, og der hele tiden dukker dilemmaer op, som der skal tages stilling til. Dialogen med kunden bliver tæt og hyppig frem til den dag, vi endelig ruller porten op for fragtmanden. I år har der været en overvægt af specialtilpassede infoskilte til turistattraktioner og andre offentlige steder. Så har vi igen i år haft nogle vilde opgaver til messestande på de store, udenlandske messer, hvor deadline pr. definition skal blive et problem, uanset i hvor god tid, vi starter ud!
Når alt dette er sagt, så bliver det faktisk noget helt andet, vi kommer til at huske 2019 for. Aldrig tidligere i vores 22-årige historie har vi præsenteret så mange nyheder på et år. Mellem 15 og 20 nye skilte har vi sendt på markedet! De første 3-5 stk. er normal tilgang på et år. Men ved siden af disse har vi udviklet en hel sektor med lavprisskilte. Det har vi gjort af den simple grund, at vi har konstateret et behov for butiksskilte i den lave ende af prisskalaen, og den del af markedet vil vi naturligvis også gerne have andel i. Man kan nemlig sagtens lave gode og pæne skilte til gode priser, selvom de kvalitetsmæssigt ikke kan måle sig med smedejernsskiltene. Vi er superstærke på designdelen, og det har altså vi valgt at udnytte til at melde os ind på lavprismarkedet – indtil videre med stor succes.
Dette var vores fortælling om året der gik, og vi ser med spænding og stor optimisme frem til 2020.
Vi takker vores kunder, læsere og samarbejdspartnere for et godt 2019 og ønsker alle en glædelig jul og et godt nytår!
