Kulturstyrelsen har udarbejdet en vejledning om butikkers skilte og belysning, og rigtig mange kommuner har regler for, hvordan man må skilte udenfor sin virksomhed. Fællesnævneren er, at alle anbefaler et udhængsskilt.
Derfor bringer vi i den kommende tid en række indlæg, som tilsammen udgør en grundig gennemgang af udhængsskiltet, eller galgeskiltet, som det også kaldes. Vi kommer omkring alle kroge, lige fra galgeskiltets oprindelse til de utallige muligheder, der findes i dag.
Nutidens udhængsskilt er en udløber af tidligere tiders laugsskilte. Disse havde oprindeligt til formål at fortælle, at her var en forretning eller en håndværker. Hvilken virksomhed det handlede om, kunne man læse ud af udhængsskiltets udformning. Hvert laug (branche) havde sit eget symbol. Bageren en kringle, slagteren et oksehoved, skomageren en støvle osv. Symbolet hængte man op uden for sin butik. De tidligste udgaver har sandsynligvis været et fysisk eksemplar af laugssymbolet, f.eks. hængte hattemageren en høj hat ud. Senere blev den løsning afløst af en tredimensionel figur i træ, der hang og dinglede i et smedejernsbeslag. Formodentlig deraf navnet galgeskilt.
Metoden var simpel, effektiv og let forståelig. Om man var barn eller voksen, om man kunne læse eller ej, så kunne man altid finde hen til bageren. Laugsskiltet havde altså nogenlunde den samme funktion, som piktogrammer har i dag.
Skiltning har til alle tider været brugt. Dels for at informere, og dels for at markedsføre. I den lille by vidste man naturligvis, at barberen lå i hovedgaden, så barberbækkenet i skiltegalgen skulle blot markere, hvilken dør man skulle gå ind ad for at få trimmet skægget.
I de større byer lå håndværkerne ofte side om side i den samme gade, og det var her, at behovet for mere reklameprægede laugsskilte for alvor opstod, for alle ville gerne symbolisere, at de var de bedste. Skiltegalger og laugssymboler blev mere og mere kunstfærdige i udformningen. Som du kan se på billedet fra Getreidegasse i Salzburg andetsteds på siden her, kunne det til tider udvikle sig ret vildt!
Kun få af de gamle laugsskilte er bevaret, og de er i sagens natur særdeles eftertragtede. Det hænder, at gamle bagerkringler eller barberbækkener dukker op på markedet, men kun i ganske kort tid, for næsten uanset prisen bliver de forståeligt nok solgt på ingen tid.
Princippet med at hænge et budskab vinkelret ud fra muren er jo i sig selv genialt, og derfor har så godt som alle butikker, caféer og restauranter den dag i dag et udhængsskilt. Udvalget af disse skilte er begrænset, men nu er du så heldig, at vi gør os umage for altid at tilbyde det allerstørste sortiment, og det finder du faktisk lige her på vores hjemmeside: https://surrow.bachindustries.dk/produkt-kategori/udhaengsskilte/
Finder du ikke det, du søger, løser vi gerne specialopgaver.