Alle kender Ø-mærket. Rigtig mange af os planlægger vores indkøb efter dette mærke. Udbyder du økologiske produkter, kan du altså ikke skilte for meget med det! Som skilteproducent tilbyder vi udendørs skilte med vejrbestandige Ø-mærker, og det er årsagen til, at vi i den kommende tid bringer et øko-tema her på siden. Vi fortæller om Ø-mærkets historie og anvendelse og om, hvordan det gik til, at Ø-skiltene fandt vej til Surrows sortiment af smedejernsskilte. Vi bringer naturligvis også en præsentation af de økoskilte, vi lagerfører.
Først vil vi præcisere brugen af Ø-mærket. Når du handler med økologi, må du anvende det såkaldte markedførings-Ø i din marketing. Markedsførings-Ø er det velkendte, røde Ø-mærke med en kongekrone i midten. Det må anvendes ved markedsføring og reklame for alle økologiske varer, som overholder EU’s økologiforordninger. Markedsførings-Ø’et må ikke anvendes på selve den økologiske vare, men kun på skilte eller i markedsføringsmateriale, altså for at fortælle omverdenen, at her findes økologiske varer. Derfor er det markedsførings-Ø’et, som er på vores skilte.
Samme Ø-mærke med tilføjelse af teksten ”Statskontrolleret økologisk” kræver, at dine varer kontrolleres af myndighederne i Danmark. Det er Fødevarestyrelsen, som er ansvarlig for Ø-mærket på fødevarer, mens Landbrugsstyrelsen administrerer Ø-mærker på non-food produkter, som f.eks. kan være frø, foder eller juletræer.
Danmark var i 1987 det første land i verden, der fik en økologi-lovgivning, og i 1989 blev det røde Ø-mærke skabt. Ø-mærket fik en omtumlet start, da de økologiske og biodynamiske landmænd ikke nødvendigvis var enige i, at deres produkter skulle kontrolleres af staten.
Efter nogle politiske manøvrer kunne Ø-mærket dog præsentes i tidsskriftet ”Økologisk Jordbrug” i januar 1990. Men heller ikke det faldt helt så heldigt ud. Ø-mærket blev vist i blå farve, idet man kun havde 2 farver, blå og sort, til rådighed, og det ville have kostet hele 500 kr. at vise mærket i rødt, så den mulighed blev fravalgt!
Senere blev der sat ind med solid økonomisk støtte til at øge kendskabet og tilliden til Ø-mærket. I efteråret 1990 begyndte mærket at vinde indpas på producenternes emballage, og i 1991 blev de første hyldeforkanter og butiksskilte prydet med det røde Ø-mærke.
I dag kender 98% af befolkningen Ø-mærket, og over 90 % udtrykker tillid til det.
Du kan se vores udvalg af smedejernsskilte med markedsførings-Ø her: https://surrow.bachindustries.dk/produkt-kategori/oekologiskilte/